torsdag 21 augusti 2008

Grodor och typer i landslagsdräkt, men fortfarande ingen Larsson ...

Sent, jag vet, men det är språkpolisen i mig som står med tummarna inkilade i armhålarna (sådär som Kling & Klang ... och en viss granne) och bara måste skriva.
Jubileumsmatch idag på Ullevi mellan Sverige och Frankrike (2-3). En mycket väl genomförd match där Sverige stod upp förvånansvärt bra mot ett Frankrike som visserligen tycktes ha tagit ut segern i förskott. Men det skulle inte bli så lätt, visade det sig, främst tack vare en Henke Larsson i storform, och en Kim Källström på helt rätt position. Bra Lagerbäck, det tog bara en sisådär 8 år. Och *snyft snyft snörvel*, nu verkar turen ha kommit till en annan stackare - det var först i matchens 82:a minut, då Sverige gjorde sitt femte byte i form av Samuel Holmén, som jag insåg det jag borde ha förstått hela tiden - att Sebastian Larsson faktiskt inte fanns med i truppen den här gången; han hade väl känning i ett lår eller en vad, eller så ville Birmingham inte släppa honom ... Jag avbröts i mina funderingar över kommentator Henrik Strömblads röst: "... och Sebastian Larsson sitter kvar på den svenska bänken." Snälla Lars Lagerbäck, vad sysslar du med?! Jag är oförstående, fast som svenska-landslaget-fan, ganska van vid det här laget, jag menar, jag tvingades ju genomlida Lars-Tommy-tiden. Hu!

Pock pock (Ja, hur låter det då, när någon pockar på ens uppmärksamhet?!)
Nu har språkpolisen väntat på sin tur länge nog:
Några obestämt grönaktiga grodor hoppade ur kommentator-expert-tri ... eh ja, kommentator-trion. Det började med att Markus Berg var en spelare av internationellt typsnitt. Jag såg för mitt inre ett gäng kantiga bokstavstyper med siffror på ryggen tampas om bollen. "Arial, passa mig då, för helvet...ica". Antingen är man väl av internationellt snitt, eller på sin höjd av internationell typ - inte av internationellt typsnitt(?!) *fniss*
Det andra som hände var att Henry gjorde en "världsklack" fram till 3-2-målet. Jag vill tro att Bosse, den s.k. experten, skulle säga "världsklassklack", men det blev en lax för mycket i laxasken.
Efter matchen när Johan Mjällby skulle utvärdera det nya spelsystemet, fick han frågan (ungefär): "Och 3-5-2, är det något vi ska fortsätta med?". Svar: "Ja, i anfallet alla dar i veckan, men tre i backlinjen, njae."
Och jag som trodde jag kunde fotboll.
Share/Save/Bookmark

Inga kommentarer: