tisdag 5 maj 2009

Kreativ? Ja, i morgonduschen

Är det någonstans jag är kreativ så är det under morgonens wake-up!-dusch. Orena associationer undanbedes. Jag inte bara vaknar – jag svämmar över av tankar, insikter och idéer – något kollega H tvingats bli varse. Otaliga är gångerna jag stövlat in i vårt rum med håret i drypande testar, och hojtat:
– Du, jag kom på en sak!!
Många är de dagar då jag, med håret skvättandes Stockholmska duschdroppar, kommer sladdandes i korridorerna. Skyndar för att inte glömma bort någon viktig detalj:
– Vi måste … För att … Annars …
Andra dagar gör jag, dock fortfarande med dropptork-looken, en mer drömsk entré. Slänger ur mig någon hälsningsfras av lämplig natur, sätter mig sen vid datorn och låter idén slå rot och fulländas – eller också släpper jag iväg den, likt en gammelgädda som fiskats upp av misstag. Men det är sällan jag låter något gå outtalat förbi. Det är lite synd om H, inser jag … Fast inte länge till. Snart är det synd om mig, för då finns det inte längre någon H att tycka synd om - av denna specifika anledning, vill säga.

Kollega H tycker för övrigt att jag ska satsa på att förlägga mina jobbmöten i duschrum. Han tror många bra idéer skulle kläckas då.
Share/Save/Bookmark

Inga kommentarer: