måndag 20 juli 2009

Taken but not lost?

I natt kom vi med bilfärjan från Nynäshamn kl. 02.45. Sharp, och började med att köra rätt väg, fast åt helt fel håll. Snark.

Kl. 04.00 damp vi i säng, och vaknade inte förrän sen förmiddag. Efter lite jobbande för min del, bar det av in mot muren - den sagolikt vackra muren som omger Visby innerstad.

På Clara's Trädgårdscafé slog vi oss ned i en flätad utemöbel och intog en sen, men ack så god frukost bestående av en ost- och skinkmacka och svart kaffe.

Där satt vi medan solen lekte kurragömma bland de glesa molnen. Jag kände lyckan bulta inombords.

Vi läste magasin och kvällstidningen. Och klockan tickade mot kväll. Brisen var något snål, så jag drog hoodien över huvudet och satte på mig kepsen.

Och sen, förstår ni, skedde något egendomligt. En i raden av knäppa mobilsignaler ljöd allt högre, och när jag tittade upp stod en vilt främmande person och höll luren vid mitt öra, som för att jag skulle svara. Jag såg naturligtvis helt oförstående ut, så personen lämnade och gick bort till ett bord i närheten.

Jag och vännen tittade förbryllat på varandra och log osäkert. Sen fortsatte vi läsa vår medhavda lektyr.

Person X kom tillbaka med ett värmeljus, dekorerat med ett grönt hjärta. Han sa:
Det här får du av mig. Och så hoppas jag på att få se dig någon gång den här veckan med ljuset tänt.

- Är du ute och testar raggningsrepliker? försökte jag.
- Ja, funkar det? Svarade han.
- Eh, nja, det var den bästa jag hört på länge, men I'm taken.
- Taken but not lost?

Vad svarar man på det? Jag blev överrumplad. Intressant. Snyggt - alldeles för snyggt för att inte skriva hem om.
Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

Camilla sa...

Det var bland det galnaste jag hört. Men väldigt charmigt! Saknar er massor!! Puss

Anette sa...

så annorlunda att man blir lite impressed minsann! men ingen går ju upp mot z! kram på er, hoppas ni har det underbart på gotland & att vi ses snart!