onsdag 15 juli 2009

Tronföljden och kungakulturen

Såg Kronprinsessans födelsedagsfirande på tv i går kväll. Grattis Viktoria! Bra att hennes kärlek äntligen får vara med - inte en dag för tidigt! Tycker Madeleine också ska få ha med sig sin. De har ju varit tillsammans sen Dackefejden. Successionsordningen och alla dess kringlagar borde ses över. Det lär vara ett bra tag sen nu.

Sött att kronprinsessan också sträckte sig mot sin Daniel under firandet, och strök honom på armen, och han svarade med att kyssa henne på hjässan. Fint och helt mänskligt - ja, de måste ju också få visa känslor. Allt annat är bara konstigt.

Nu till det mest uppseendeväckande: Hur kan det komma sig att Daniel Westling ser ut som en helt annan person än före förlovningen?! Ja, jag vet att han ätit antibiotika, och ja, jag vet vad det kan ge för biverkningar, men om vattenkammad snebena och stel gång tillhör dem har jag missat nåt. Jag kan inte hjälpa det, men framför mig ser jag en topphemlig klinik där de har en färdig form för tronföljares blivande som inte tillhör adelskretsar. Jag ser hur de smälter ner Daniel och häller honom i formen, för att sedan grädda honom i ugnen. Utanför kliniken möter kronprinsessan upp sin nybakade blivande make, som nu är stöpt i samma form som alla sina likar. Det jag vill ha sagt med detta är att jag tycker att han ska få vara sitt riktiga jag - trivseljaget - den där avslappnade killen i snygg sliten t-tröja och keps. Jag kan förstå att man kanske behöver en utbildning i kungakulturen, och att man kanske får skippa den där kepsen på vissa tillställningar, men inte ska man behöva genomgå en fullständig förändring?
Share/Save/Bookmark

4 kommentarer:

Camilla sa...

som jag håller med dig systeryster. och som jag imponeras av ditt sätt att skriva! you rock! ;D

y_. sa...

Men ... hur söt är du? Tack, vad glad jag blir! Saknar er! Pussar!

Fisso sa...

Grymt inlägg!
Hoppas på lite bloggande från Gotland.

y_. sa...

Fisso, kanske det, kanske! Detsamma gäller för dig :-)