onsdag 5 augusti 2009

Dokument Pride '09 part I

Förra veckan var det Stockholm Pride, en enastående tillställning med hjärtat i Tantolundens Pride Park. Där jobbade jag med Riksteatern huvuddelen av tiden. Vi hade en mysig liten oas bortanför kullen från grusgrytan och Stora scenen sett. Under de lummiga trädkronorna låg vår scen, Skogsscenen. Ingenting annat än en klang- och jubelföreställning!

Egentligen började Pride på måndagen 27 juli, då det hölls invigning i Kungsträdgården (Pride Garden). Syftet med att förlägga en del av festivalen där var för att närma sig allmänheten, så att de som undrat och är intresserade av Pridefestivalen fick en möjlighet att uppleva en del av den. En mycket bra tanke, men ... det dök upp ett stort "va?!" mitt i firandet - ut på scen kommer ett traditionellt brudpar bestående av en brud och en brudgum dvs. en kvinna och en man. Så långt inga konstigheter - årets tema var ju Hetero, så det skulle nog gå att göra nåt bra av, tänkte jag. Vad hände då? Jo, en klassisk vigselakt hölls, efter konstens alla regler inkl. bibelbabbel. Kan någon berätta poängen för mig, för jag fattar inte?

Musten och lusten gick ur mig, så jag gick hem.
Share/Save/Bookmark

Inga kommentarer: