torsdag 20 augusti 2009

Medicinska fantomer

Ball kille, den där jamaicanska gasellen, Usain Bolt. Jag vill så gärna tro att han tillhör en extremt liten grupp av medicinska under (där också Henke Larsson ingår ) - att han är ett biologiskt praktexemplar, som är som klippt och skuren för att springa fort. One in a million, som Bosson skulle uttryckt det.

Ett annat medicinskt under är 18-åringen som åkte till VM och sprang hem guldet på 800-meter för damer - något som borde åtföljas av de bästa dagarna i en löpares liv, men så blev det inte för Caster Semenya - hon får just nu utstå spott och spe-kulationer. "Är hon verkligen en HON? Hon ser inte ut som en kvinna i alla fall", säger tvivlarna. Men vad menar de med det? Så som en kvinna ska se ut och föra sig enligt den djupt djupt rotade bilden av en kvinnlig varelse, som jobbats in i människors medvetande i decennier? Men vad vet vi egentligen om en kvinnokropps medicinska och biologiska begränsningar? Kanske är hon undantaget som bekräftar regeln, i detta fall undantaget som bekräftar normen.

Äsch, jag vet inte, jag höll också på att sätta kvällsmackan i halsen när jag såg henom. Jag pratar inte om avsaknad av läppstift och hårspännen. Muskelmassan är massiv och ser ut som en mans. Och rösten är mörk som en mans.

Jonas Karlsson, friidrottsexpert på TV4, sa något mycket klokt:
"Jag hoppas att hon visar sig vara man, annars är den här situationen långt mer tragisk."



Bild från aftonbladet.se
Share/Save/Bookmark

3 kommentarer:

Henke B sa...

Jag kan inte se något klokt i det som Karlsson säger. Men jag fattar kanske inte vad han menar. OM han menar att det vore tragiskt om hon visar sig vara kvinna, för att det då är synd om henne för att hon är så "okvinnlig" så är han ju extremt, extremt trångsynt.

I hundratals år har människan/kulturen/makten gjort allt för att visa att det är stora skillnader mellan män och kvinnor, och vi har nu genom forskning och revidering av erfarenheter har kommit fram till att skillnaderna är mycket mindre än vad vi tidigare trott. Jag blir glad när jag ser Caster, hon visar att skillnaderna kan vara små även fysiskt.

y_. sa...

Bra sagt, Henke! Men du missförstod vad han menade. Min tolkning av påståendet är att det vore tragiskt om hon visar sig vara kvinna, för att hon fått lida så av ifrågasättandet av hennes könstillhörighet, istället för att vara världens lyckligaste efter sitt VM-guld. Annars håller jag helt med dig i det su skriver!

Anonym sa...

tycker hela grejen är helt absurd & tragisk! ska hon kollas borde alla andra oxå kollas! stackars stackars henne!
an.