tisdag 22 september 2009

Är rättvisan godtycklig?

Testet gjordes och resultatet kom. Världen höll andan för Caster Semenya.

Testet visade att Semenya saknar både livmoder och äggstockar och att hennes kropp består av höga halter av manligt könshormon dvs. Testosteron.

I sig är detta ingenting någon kan säga något om, såvida Semenya accepterar sin kropp som den är. Alla är vi olika - på olika sätt.

Däremot när det, som i detta fall, rör sig om en tävling där grundförutsättningarna för alla medverkande ska vara lika, så blir det här en rättvisefråga. Jag skulle säga: Låt Semenya behålla sin medalj! Jag är inte lika säker på att hennes motståndare känner likadant, som har år av stenhård och diciplinerad träning bakom sig, och minutiösa förberedelser inför de stora mästerskapen.

Diskuterade detta med kollega H, som ansåg att det aldrig kan bli helt rättvist, eftersom alla har olika förutsättningar - medicinskt och biologiskt, oavsett kön. Uppdelningen dam och herr är kanske inte helt optimal i det avseendet.

Hur kategoriserar vi männsikor i lämpliga klasser för att uppnå största möjliga rättvisa?

En svår nöt att knäcka! Någon som känner sig manad?
Share/Save/Bookmark

3 kommentarer:

Mikaela de Ville sa...

Jag är inte alls insatt i provsvaren, hinner inte läsa tidningen numera. Borde förstås göra det istället för att läsa bloggar och skriva på min egen, men... Ja du vet, det är ett gift, haha!
Men tillbaka till Semenya. Har hon någonsin haft livmoder och äggstockar och sen opererat bort dom? Då tycker jag INTE hon ska behålla medaljen. Någonstans måste gränsen dras och jag tycker den kan dras vid att de som gjort ett könsbyte inte får tävla som sitt "nya" kön.
Har hon däremot fötts på detta sätt och levt som en kvinna hela sitt liv, ja då är hon en kvinna oavsett innehav av diverse inälvor. Även hon som gjort ett könsbyte är förstås en kvinna men, ja... det är knivigt det här...
Kram!

Camilla sa...

jag vågar inte ge mig på den nöten. men jag tycker liksom du att hon ska få behålla sin medalj. för om jga har förstått det hela rätt så har hon inte opererat sig utan är född utan livmoder och äggstockar. men visst, motståndarna har säkert en helt annan inställning, precis som du skriver.

y_. sa...

Ja, Semenya föddes utan livmoder och äggstockar. Jobbigt om man inte hade skuggan av en chans att mäta sig med henne, och därför blev den ständiga tvåan i damklassen, för att man hade haft oturen att födas med livmoder och äggstockar etc. Ni är två kloka kvinnfolk ni! Kram