söndag 11 oktober 2009

Hoppet är ute, men det tänds igen - var så säker!


Bild från aftonbladet.se/sportbladet

Så har det då hänt - det vi alla visste kunde och skulle hända förr eller senare. Det blev senare - Sverige har inte missat ett mästerskap på 11 år. Men till Sydafrika tar vi oss inte. Inte efter lördagens förlust mot arvsfienden och broderlandet Danmark. Det finns teoretiska chanser, men de är så minimala att de knappt är värda dessa ord. Portugal måste förlora mot Malta, vilket är ungefär lika sannolikt som att Tilde de Paula skulle besegra Karelin i brottarringen.

Nu blev det också, precis nyss, klart - det många av oss fotbollsälskare väntat på - Lars Lagerbäck avgår som Sveriges förbundskapten. Detta tillkännagav han under dagens presskonferens kl. 14.00. Och här, gott folk, är det dags att höja era böjda huvuden och spetsa öronen. Ett missat mästerskap var precis det som krävdes för att Lagerbäck skulle lämna sin plats till förfogande. Så i förlängningen kanske inte ett missat mästerskap är så fel ändå. Tänk om och tänk rätt - tänk nytt! Nu får en ny förbundskapten (Hasse Backe?) tid och ro att bygga upp en ny stark trupp - av unga superladdade förmågor och sprittande fotbollssjälar. Ut med det gamla trötta och in med det nya viljestarka. Vi behöver en solid bas att stå på, men självklart inte utan Zlatan, och kanske inte heller utan Mellberg och Majstorovic. Jag vet inte ännu. Men ge mig lite tid - tid till eftertanke, tid att ladda om, innan jag åter reser mig till den blågula nationalsången med den högra handen vilande på ett bultande fotbollshjärta.

Trots mina många besvikna och frustrerade svordomar - Tack Lagerbäck för det du ändå åstadkom under din tid som svensk förbundskapten - inte en enda mästerskapsmiss(!)

» Lagerbäcks fem största ögonblick som förbundskapten
Share/Save/Bookmark

1 kommentar:

Mikaela de Ville sa...

Haha, jag vill se Tilde vs Karelin!