fredag 27 november 2009

Ikväll gäller det - Mariette eller Calle ... eller Erik?

Sent om sider kommer så mitt inför-Idol-blogginlägg - repliken på Mikaela de Villes inlägg från i onsdags.

Som det Mariette-fan jag är är det med fasa jag läser resultatet av Aftonbladets webbundersökning om vilken Idol som är den bästa. Mariette är med sina 14 procent av rösterna hopplöst sist, efter trean Calle, 25 procent. Och sen, ja, de andra två favoriterna, Erik och Tove ... där hade jag slutat läsa, men med facit i hand, eller ja i alla fall mitt framför ögonen plus en lågstadieexamen i matematik, kan vi konstatera att de två fått 61 procent tillsammans - 61 procent som jag vill knöla ihop till en pappersboll och kasta i skräpkorgen. Trotsig? Ja, kanske lite.

Låtvalen?

Från Mikaelas blogg, rakt av:

1. Calle Kristiansson, 21 år Kristianstad
Låtval 1: Hungry heart (Bruce Springsteen)
Låtval 2: Jumpin’ Jack flash (The Rolling Stones)

2. Mariette Hansson, 26 år Halmstad
Låtval 1: Land of confusion (Genesis)
Låtval 2: You’re the storm (The Cardigans)

3. Tove Östman Styrke, 17 år Umeå
Låtval 1: Pride (In the name of love) (U2)
Låtval 2: Since you’ve been gone (Rainbow)

4. Erik Grönwall, 21 år Stockholm
Låtval 1: Shout it out load (Kiss)
Låtval 2: Hey Jude (The Beatles)


Mikaela, Idolsjäl som jag, tycker "Gäsp. Så mossigt åttiotal" om Mariettes förstalåt Genesis "Land of Confusion". Jag ler generat. Jag gillar´t. Den där låten med den galna videon. Den minns jag med förtjusning. Cardigans "You're the Storm" är också bra. Dock hade jag som vanligt förväntat mig ännu roligare låtval av min Idol-favorit, men jag sitter nöjd.

Bland de övriga diggar jag Beatles hårt, vilket är Eriks andralåt, men "Hey Jude", njae. Och Kiss - ointressant. Sämst av alla låtar som ska framföras på scen ikväll är dock ett av Toves val "Since you’ve been gone (Rainbow)". Däremot tycker jag inte att det är ett så dåligt låtval, eftersom jag tror att Tove och låten känner varandra mycket väl - Lika barn, leka bäst. Eller?

Bruce Springsteen kan aldrig vara fel, särskilt inte med Calle vid rodret (läs micken). Har kollat på ett kort klipp från repet, och det låter oroväckande bra. Oroväckande för att Calle är den som Mariette främst konkurrerar med och alltså måste skicka hem ikväll. Eller? (igen)

Är det mellan Calle och Mariette det står? Erik hängde ju löst förra veckan. Det kanske dock betyder att hans skrikande tonårstjejer till fans har laddat kontantkortet till bristningsgränsen ikväll. Nä, just det, de har ju Comviq Kompis eller motsvarande. I så fall blir det till att flytta hemifrån när nästa telefaktura kommer.

Jag är laddad till tänderna, även om jag är en vissen blomma idag. Behöver vattnas. Whisky eller vin? Vadå kamomill-te? Gud, så osexigt!
Share/Save/Bookmark

Inga kommentarer: