lördag 19 december 2009

Jöback ställer skåp

I fredags var det julkonsert med Peter Jöback i Globen.

Vilken röst, vilken utstrålning, vilken publikkontakt!

Peter Jöback har en solid fanbase och fyller näst intill The Ericsson Globe Arena. Då är man stark - ingen kan säga nåt annat.

I år har jag haft svårt att hitta julstämningen - känslan i hjärta och själ, men nu ...

Den här gången var julsånger beblandade med lite från det nya albumet "East Side Stories". Ett album som föddes ur en time-out i New York, som skulle tjäna som en "hitta-hem-tour".

En av gästartisterna var Declan O'rourke. En artist jag aldrig tidigare hört talas om. O'rourke kom in och sjöng duett med Jöback. "Everybody Hurts" - REM:s fantastiska hit. I fell in love. Vilken röst!! Djup och fläckfri.

Peter startade med "Viskar en bön", den första låten på julskivan. Den är underbar och skär ett smärtsamt snitt i hjärtat på den romantiske. Sen kom "Jag kommer hem igen till jul". Så stämningsfullt, så underskönt.

Mannen har en röst av guld - som inte blev till sand.

Nu ska jag göra som alla de "stora" recensenterna - recensera :-)

BÄST: Halleluja (Leonard Cohen) i svensk tappning.
Jag hade förväntat mig en besvikelse, inte från Peters sida, utan för att låten numera spelats till leda efter Amanda Jenssens succé, och alla småttingars efterapande i sina försök att nå Idol-finalen. Men Peters version är alltid Peters version. Magiskt!

SÄMST: Egentligen ingenting, men om jag måste välja blir det nog det något överdrivna gudsbejakande budskapet. "Gud älskar alla människor." Why bother?

Men konserten i stort var helt magisk!










Share/Save/Bookmark

Inga kommentarer: