fredag 11 december 2009

Ointressant utgång i Idolfinalen 2009


bild från tv4.se/idol

Jag kontrar nu för sista gången på Mikaela de Villes eminenta inför-Idol-inlägg:

Heja Mariette! Nä, just det, hon har ju åkt ut ... Blä, vad tråkigt! Känner mig lite som en uppgivet frustrerad (kan man vara det?) tonåring. Jag vill, vill , vill!

Förra veckan åkte en annan med stjärnstatus ut ur tävlingen - den sista tjejen, Tove. Det var trist, det med. En ny Agnes är född!

Vad har vi då kvar? Jo, två killar just över 20-strecket - en med lång hals och Den-där-Mary-lugg respektive en med alldeles för långt hår för sitt eget bästa - med en sak gemensamt: starka röstresurser. Det är kompetent. Det är näst intill prickfritt. Men är det intressant? Nej.

Låtlistan har jag knyckt från Mikaelas blogg:

1. Calle Kristiansson, 21 år Kristianstad
Eget val: Rock and roll (Led Zeppelin)
Tittarnas val: With a Little Help From My Friends (Joe Cocker)
Vinnarlåten: Higher

2. Erik Grönwall, 22 år Stockholm
Eget val: The final countdown (Europe)
Tittarnas val: The show must go on (Queen)
Vinnarlåten: Higher

Erik gjorde Queens all time favourite, "The show must go on" klanderfritt, och jag minns att jag rös. Det var obeskrivligt bra! Men det var den enda låt där han faktiskt gick igenom TV-rutan. Calle fick som nämnts "With a Little Help From My Friends (Joe Cocker)", och den gjorde han bra, men jag hade hoppats på "Walking in Memphis". Fast, jag tror det är som Mikaela säger - folk vill inte höra samma låt två veckor i rad.

Mikaela väljer "På spåret" i stället för "Idol" i morgon, och jag är inte långt efter i tankegångarna. Men final är final är festligheter. Nåja, det är åtminstone en anledning att festa till det lite. Och det kommer vi att göra, då fina kusinen från Blekinge med fästman (festman!) förärar oss med ett besök.

Erik vinner, det är jag rätt säker på. Sen rinner han ut i sanden likt Daniel Lindström, den allra första Idol-vinnaren. Om jag gissar? Nä, jag sitter här med min kristallkula och siar.

Trevlig finaldag på er alla!




Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag läste förfärar (!!!) oss med ett besök, ha haaa! dt ska bli SÅ kul att få kolla idol med dej/er! men jag håller med, är oxå lite anti, bryr mej inte särskilt och det är trist! MEN om jag nu MÅSTE bry mej lite så hoppas jag på calle för eric är alldeles för förhandstippad & för mkt pretto! snart kommer jag till dej med min festavän! :)

Herr Hurtig sa...

Det luktar antiklimax. Om hela Idolupplägget. Vad trist. Hitta något nytt att fira och hylla!