torsdag 28 januari 2010

Hamburgare med mörk choklad!

Igår var det webbhäng hemma hos Fredrik dvs. jag och Fredrik. Vi saknade Henke, som har ovettet att bo i fjärran land :-)
Med ett vintips från två, av varandra oberoende vinkännare, kände vi oss starka - så till den milda grad att vi bestämde oss för att äta chokladburgare till middag. Näe, det är inte riktigt sant. Så här var det:

Vi hade tidigare på dagen bestämt att vi skulle äta hemmagjorda hamburgare, och eftersom Fredriks recept är mer nyskapande och spännande än mitt, så fick det bli - och håll i er nu - hamburgare med mörk choklad i. Fredrik fick arbeta in detta länge och väl i mitt medvetande innan jag slutligen gav vika och stammade fram ett "o-ok".

På ICA Kvantum i Liljeholmen skulle kvällens mat inhandlas, och då F. hade blykoll på vad färsen skulle innehålla blev jag salladsansvarig. Det betydde att jag skulle plocka ner en kruka sallad, några tomater, en citron och en rödlök i korgen, vilket får betecknas som en inte allt för svår uppgift. Mitt problem är att jag för tillfället är helt hooked på nötter och bär, och det problemet uppenbarade sig plötsligt framför mina ögon - en freakin' fabulous nöt- och bärbuffé av sällan skådat slag. Jag släppte allt och went bananas (eller nuts. mohahaa). Fredrik tog en vända i butiken. Han tog en till. Men jag stod fortfarande kvar, maniskt grävande i montrarna. Jag väcktes ur mitt drömska tillstånd av att han knackade mig på axeln och frågade: "Hur går det för dig?"

Hemma, när jag skulle börja med salladen till hamburgarna, upptäckte jag att jag misslyckats med min uppgift, vilket var att plocka ihop de fyra ingredienserna den skulle innehålla. Det var det enda jag skulle göra, och resultatet blev 2 av 4. Citron och rödlök blev kvar i matbutiken, och istället fick det bli lime och gul lök. Jaja, det går lika bra med selleri. Fast nu blev det som sagt inte det heller, utan just lime och gul lök.

Oset och den fullständigt fantastiska doften av hamburgare och kakao spreds i lägenheten. Och den doften gick inte av för hackor, det kan jag lova! Och det smakade precis lika makalöst som det doftade. Och det rekommenderade rödvinet passade som handsken till - Big House Red från USA. Det kommer jag att dricka igen, mycket snart!
Det stora röda huset är det nya svarta.



Share/Save/Bookmark

4 kommentarer:

Markus Gisslén sa...

Vinet kan jag testa, men burgare med choklad... nä då tar jag hellre Maria Montazamis egendesignade MAX-burgare!!!

Anonym sa...

du skriver så fantastiskt bra & roligt, ääälskar att läsa dina texter
puss. an.

y_. sa...

Markus: Try it, you'll like it! ;-P
Kusin: Älskade du, om du visste hur glad jag blir av de orden - det var den bästa komplimang jag kunde få - TACK, fina fina du!!

Anonym sa...

bara ärlig! :D you rock kusinen!
an.