onsdag 27 januari 2010

Hönsgård i ordförrådet

Hjälp, jag har börjat tappa ord, vilket resulterar i att jag allt som oftast trasslar in mig i ordspråk, metaforer och andra begrepp. Igår hasplade jag till exempel ur mig följande:

"Vad kom först - hönan eller fjädern?"

Eh, få se nu ... hönan va? ... Duuhhh.

PS. När jag skulle googla reda på en fjäder att pimpa detta blogginlägg med, så hittar jag den ni ser nedanför! Inte visste jag att fjädern hade 5(!) olika delar. Någon som kan rabbla dem utan att kika? Som ett rinnande vatten? Ornitologer göra sig icke besvär. DS


Delarna på en fjäder:
1. Fan
2. Spole
3. Fanstråle
4. Afterfeather (svensk benämning saknas)
5. Vingpenna
Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

Anonym sa...

ha haaa, jag sa precis till m att hon är så dum så hästarna stannar!
inte du. en annan. en pantad tös.
puss an.

y_. sa...

Hahaa, hästarna? Det var ju ännu roligare! Puss