tisdag 2 februari 2010

Alla var där!


Daniel Åkerström-Steen (scenografi och kostym) och Nina Wester (regi) tar emot det så välförtjänta priset Årets scen för produktionen No Tears For Queers.
Bild från qx.se.

O my god, vilken galen galakväll det blev! Så mycket kärlek i luften och drag på dansgolvet! Det här kommer jag att leva på länge!

QX-galan 2010! Så mycket själ och hjärta, så att det räcker till en hel nation och långt utöver gränserna!

Riksteaterns produktion No Tears For Queers vann priset Årets scen, framröstad av QX's läsare. Jag gav ifrån mig ett spontant jubelvrål som uppnådde oanade höjder på Decibelskalan. Sedan grät jag en skvätt. Det finns hopp för mänskligheten!

Årets homo/bi blev, inte helt oväntat, den undersköna idol-damen Mariette Hansson - den ultimata förebilden för unga förvirrade!

En av Sveriges vackraste kvinnor, Agneta Sjödin, var på plats, och var om möjligt ännu vackrare i verkligheten. Hennes sällskap för kvällen var Let's Dance-kavaljeren Tobias Carlsson.

Andra kända ansikten: Pernilla Wahlgren, Rolf Lassgård, statsminister Fredrik Reinfeldt, Thomas Bodström, Sissela Kyle, Idol-Reza, Idol-Rabih, Hollywoodfrun Maria Montazami, Alcazar-trion och fler ändå. Kort sagt, alla var där! Årets gala slår förra årets med hästlängder. Det var ett makalöst drag, utan tillstymmelse till konflikter eller slagsmål. KÄRLEK var ordet på allas läppar.

Jag är mäkta nöjd, och den tre timmar långa galan, ledd av den stående och slående enastående Petra Mede, innehöll glittrande pärlor som Caroline af Ugglas "Snälla, snälla", som blev årets låt, före minnesvärda dängor som Malena Ernmans "La Voix".

Carolines tal avslutades med orden:
"Alla vet att jag är en jävligt bra förlorare, men jag är en ännu bättre vinnare!".

Det i särklass största jublet revs ner av Hollywoodfrun Maria Montazami, vilket för mig känns helt ologiskt. Varför är hon en gayikon? Vad har hon gjort för gayrörelsen?! Jag fattar inte.

Det jag däremot fattar, och knäböjer för, är hederspriset, som gick till en modig tjej och kille som var för sig stått upp för sin sexualitet trots sina familjers motstånd. Vi grät, men kände hur hoppet väcktes i våra hjärtan när en av dem var där och tog emot publikens ändlösa jubel - stående ovationer. Respekt!

Jag är så uppfylld av gårdagskvällen, och tror att det bränslet kommer att kunna ta mig igenom vintervårens grå slask, som väntar innan sommaren tar vid.

Återigen: jag hyser hopp för mänskligheten!



Mariette Hansson tar emot priset Årets Homo/bi, och därmed folkets jubel.


Idol-Reza var där och spred glädje.


Gonatt Sverige - var ni än är.


» Fler bilder på qx.se

Share/Save/Bookmark

4 kommentarer:

Mikaela de Ville sa...

Vad fin du är!

Anonym sa...

vadå alla var där? JAG var icke där! :( önskar jag hade vatt dock! puss på dej sötaste kusinen & grattis till världens bästa kväll! :)
an.

y_. sa...

Mikaela: Vad fin du är som säger så!
Kusin: "Alla var där" var skämtsamt menat. Och DU - det hade varit ännu roligare om du varit där! Vad säger du: ska vi ha världens bästa kvällar när vi ses inom en mycket snar framtid? :-) Puss&kram

Anonym sa...

nä...;)
an.