måndag 17 maj 2010

En trist och förlegad historia

Har just bevittnat den första intervjun med kronprinsessan Victoria och Daniel, och nu sitter jag här utan att egentligen veta någonting mer än vad jag gjorde innan intervjun. Tro mig, jag kan leva utan någon som helst ytterligare information om dessa två, eller kungahuset överhuvudtaget. För mig känns det hela nästan komiskt förlegat. Men jag tycker ändå att en halvtimmes pratstund med det blivande brudparet gott kunde ha varit något mer givande. Dels var varje mening uppbyggd på samma stolpigt formella sätt, och dels var de ungefär lika personliga som ett nyhetsankare i sändning. Nej, jag menar inte att de skulle varit "privata", jag menar vad jag skriver: "personliga" - här finns en väsentlig skillnad.

Något annat som slår mig är hur olik den förlovade Daniel är den forne oförlovade Daniel. Det är nästan otäckt. Nej, nu missförstår ni mig igen. Jag menar inte att han behöver dröna omkring i keps, men varför i all sin dar måste han vattenkamma sidbena och strama upp sitt anlete? Jag kan inte hjälpa det, men tankarna skenar iväg till fabriken Prinsproduktion AB, där svenska blivande prinsar stöps i samma form enligt en färdig mall. Kan han inte bara få vara den han är - en man av folket.

Sedan sitter någon fisförnäm gubbstrutt och säger att en av monarkins viktigaste uppgifter är reproduktion, och att det därför var bra att Daniel underströk att hans njursjukdom inte är ärftlig - för att undvika oro.

Det är hårresande, lever vi på 1700-talet eller vad är det egentligen frågan om?!

Reproduktion är ingen självklarhet - man skaffar inte barn, man får barn, om man har tur. Det finns många som lider av ofrivillig barnlöshet, och det finns också de som inte vill ha barn. Och tänk, Victoria och Daniel är helt vanliga människor, biologiskt sett. Jo, det är säkert!

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.


Share/Save/Bookmark

1 kommentar:

Anonym sa...

men det är ju det jag säger kusin; ner med monarkin! det ÄR förlegat & alldeles tragiskt att det finns i ett modernt samhälle överhuvudtaget! Joina nu republikanska föreningen du också!