torsdag 3 juni 2010

Emil Jensen - en verbal fantom

Igår var jag på jobbets sommarsläppsfest, där en hemlig gäst väntade i kulisserna, och den hemlige gästen var ingen mindre än Emil Jensen - en av de roligaste människorna jag vet. Emil är musiker och spoken word-artist. På sin hemsida skriver han:

I begynnelsen gjorde jag mest musik i olika band och som soloartist, men så blev det texter över och så började jag prata en hel del mellan låtarna på mina konserter.

Och vad är då Spoken word? Emil beskriver det så här:

Spoken word för mig innefattar allt jag gör på scenen när jag inte sjunger - poesi, ståuppkomik, liggnertragik, radiokrönikor och blandningen av allt det där. Det är alltid bra med ett anglosaxiskt ord för det man gör för då låter det som en fräsig ny grej när man likaväl hade kunnat kalla det Snack.


Under sina knappa tio minuter på scen berättade Emil Jensen om en turné som avslutades på det mest tragiska av sätt - han blev nedslagen på öppen gata, helt oprovocerat. Och på bara ett par år hade han fått ett antal cyklar stulna. Från sitt försäkringsbolag fick han det mest känslokalla och oprofessionella brev man kan tänka sig. Självklart gav Emil svar på tal. Detta berättade han om även i P3:s Morgonpasset i april:

» Lyssna här!



Bild lånad från sverigesradio.se


Share/Save/Bookmark

Inga kommentarer: