söndag 19 september 2010

Ideologi eller strategi?

Nä, jag har inte för avsikt att outa min politiska ståndpunkt. Det jag däremot skulle vilja diskutera är hur människor röstar. Röstar man enligt sin ideologiska övertygelse eller mer strategiskt t. ex. efter sin nuvarande levnadsstandard? Det vore onekligen intressant att se en undersökning som visar hur den fördelningen ser ut.

Låt mig ta ett exempel:

Kalle är uppvuxen i ett rött hem, där solidaritet varit ledordet. Kalle går ut gymnasiet med hyfsade betyg och kommer nätt och jämt in på den universitetsutbildning som är hans förstahandsval. Efter fyra år tar han sin examen, och med lövtunn plånbok tar han sin bästa polare under armen och åker iväg på en 11 månaders rundresa i Sydamerika, där de båda lever snålt för att få pengarna att räcka till.

Hemkommen från resan får Kalle snart sitt drömjobb - han har tur, då det privatägda företagets förstaval tackar nej till tjänsten. Kalle visar framfötterna och lägger ner sin rödglödgade själ och sitt solidariska engagemang i verksamheten, vilket inte bara gör honom oumbärlig utan även ordentligt välavlönad. Kalle trivs med livet. Han köper en lägenhet i Stockholms innerstad, äter ute 3 dagar i veckan och betalar av de höga studielånen via autogiro.

Kalle träffar en man som gör honom till världens lyckligaste. Tillsammans planerar de för framtiden, och ganska snart gifter de sig. Efter många långa dagar och nätter av diskussioner och känslor av hopp och förtvivlan som avlöser varandra, hittar Kalle och Anders en surrogatmamma i USA, och deras gemensamma dröm om barn blir verklighet.

Ett barn blir två, med samma surrogatmamma. Kalle slits mellan sitt jobb och sin familj. Jobbet tar väldigt mycket tid, men drar in de tillgångar han vant sig leva efter. Framför allt täcker de studielånen han dragit på sig, nedkomsten av hans två ögonstenar och den höga hyran familjen betalar för sin fyrarummare innanför tullarna. Det är ett gemensamt beslut att maken Anders är den som ska vara hemma med barnen flest föräldradagar. Anders arbetar inom kommunen och tjänar mindre än hälften av vad Kalle gör.

Idag är det val. Hur röstar Kalle?

Obs! Det är inte personen som skrivit brevet som är med i filmen.


Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

Mikaela de Ville sa...

Intressant frågerställning. Jag tror Kalle röstar på Centern, det blåa parti han känner har mest hjärta, för att på något sätt rösta både ideologiskt och strategiskt.

Det är lustigt, för jag frågade en förstagångsväljare hur han tänkte. Han sa "jag planerar ju att bo hemma de närmsta åren och iom att mina föräldrar har hus och tjänar bra är Alliansen det bästa för dom, och det som är bäst för dom är det som är bäst för mig så länge jag bor där, så jag röstar blått".

Ylva sa...

Mikaela: Jag tror det är många som röstar strategiskt. Och uppenbarligen även många som röstar idiotiskt. Jag är lite valbakis från gårdagens chock. Var glada att ni inte bor i Sverige en dag som denna.
Kram!