torsdag 30 september 2010

Varför just en kamphund?

Jag ställer mig frågan hyfsat novis i ämnet, men med den vetskapen att kamphundars anfall mot människor ökat lavinartat de senaste åren, i takt med att antalet kamphundar i landet blivit betydligt fler.

På Wikipedia söker jag definitionen på "kamphund". Det visar sig finnas ett gäng olika definitioner. En av dem säger: hundar som har det gemensamt att de avlats fram enbart för att utkämpa slagsmål med hundar eller andra djur.

En annan definition är: alla de olika hundtyper och hundraser som över hela världen och i alla tider har använts till olika slags kamper, som till exempel hund-, björn- och tjurhetsningar. Kamphund kan alltså betyda en hund som i historiskt perspektiv har använts för detta ändamål men som i dag används som familjehund. En aggressiv blandrashund som saknar denna rashistoria är enligt vår uppfattning ingen kamphund i ordets rätta bemärkelse.

Den sista meningen förvånar mig en smula, då jag hört något annat, men sedan tänker jag: Det spelar ingen roll vad en hund som är farlig för människor kallas - det centrala här är "farlig för människor". Och det är inte ok, oavsett om det är en renrasig hund eller en blandras.

- Men de är inte farliga om de uppfostras rätt, säger repliken.

Ok, men hur kan vi förhindra att olämpliga personer skaffar hundar som ouppfostrade utgör ett hot mot människor? Hundkörkort? Gärna för mig. Något måste i alla fall göras NU, innan fler blir anfallna när de, inte ont anande, tar sin kvällspromenad i parken.

Och frågan kvarstår: varför måste man prompt ha en hund som kan vara farlig? Det finns ju en uppsjö ofarliga raser att välja bland.


Bild från Expressen.se. Foto: AP


Share/Save/Bookmark

3 kommentarer:

Mikaela de Ville sa...

Håller med du. Men det ska bli intressant att höra vad de som inte håller med tycker.
Här i London är de flesta hundar (känns det som) någon slags kamphundsaktigt. Obehagligt tycker jag...

Pappa sa...

Bra skrivet Ylva. För mig får de gärna förbjuda de flesta hundar.Skaffa hellre en katt.De anfaller i alla fall inte barn.

Anonym sa...

Jag anser att det är ett ägarproblem och har inte (ännu) lösning på problemet... hundkörkort? är det genomförbart?
Kennelkontroll och försäljning får endast ske genom kennel? Jag vet inte.. men det är ett problem och jag hoppas att debatten bara börjat och att det nu sker en förändring.

//Ägare till fluffig glad och lite lätt korkad hund. =)