söndag 3 oktober 2010

3 filmer på 2 dar - kan man kalla sig cineast då?



Julie & Julia (3:a)
Meryl Streep är i vanlig ordning bländande. Den här gången spelar hon tant. Är osäker på hur gammal det är meningen att hon ska vara, men det är egentligen oviktigt. Hon är tantig - men inte desto mindre charmant. Däremot har Julia, som Streeps karaktär heter, en otäckt gäll stämma som fler än en gång provocerar mina stackars hörselmembran.

Well. Filmen bygger på två sanna livsöden - Julia, som genom sin legendariska kokbok inspirerar 30-åriga Julie (Amy Adams) att utmana sig själv och sina gränser.

Men filmens huvudpersoner är smaklökarna, som sätter sin självklara prägel på två parallella historier som genomsyras av en gränslös kärlek till mat - njutningen i själva kokkonsten och tillfredsställelsen i de smaksensationer som blir resultatet.

Jag sitter med ett fånigt leende på läpparna filmen igenom. Se!


Harry Brown (3:a)
Hjärtskärande otäck om gängkriminalitet och oprovocerat våld i en trasig Londonförort. När Harry's bästa vän Len brutalt mördas, får han nog ...

Michael Caine gör en fantastisk rollprestation! Mina sympatier med honom krälar utanpå kroppen filmen igenom. Det gör ont i hjärtegropen när han sitter framför sitt älskade schackbräde med uppställda pjäser men med en tom stol mittemot sig.

Stämningen är hotfull, hatisk och tragisk. Fotot naket avskalat grått.
Det känns. Och det känns igen.


Remember Me (3:a)
Bra film. Faktiskt. Återigen lurad av mina fördomar. Utifrån framsidesbilden och baksidans text var jag nära ett fnys, men jag hejdade mig ... Tonårshjärtekrossaren Robert Pattinson - ni vet vampyrponken från Twilight-filmerna - gör Tyler, en tjugoåring som precis förlorat sin bror.

Tyler träffar Ally (Emilie de Ravin) och ljuv musik uppstår. Nej vänta, sluta inte läsa. Den där ljuva musiken är faktiskt inte så tokigt framförd alls.

Bäst är scenerna mellan Tyler och hans elvaåriga lillasyster, Caroline (Ruby Jerins), som är en lillgammal konstnärlig naturbegåvning utan vänner.

Att notera är att ingen mindre än Lena Olin spelar Pattinsons mamma. De är lite lika. Bra casting :-)


Share/Save/Bookmark

3 kommentarer:

Fisso sa...

Cineast e kanske å överdriva men du kan nog säga till folk att di gillar film, det är helt ok!

y_. sa...

Gud, vad bra att jag nog kan säga till folk att jag gillar film, och att det är ok för dig, Fissa! Hahaha

Fisso sa...

Hahaha! Det får du göra! Du har mitt godkännande!