lördag 23 oktober 2010

Börjar jag tröttna?

IDOL utan Alice är som kärlek utan kramar.

Igår var det Beatlestema, och i ärlighetens namn så var det hela ett smärre sömnpiller. Nej för guds skull, jag ogillar inte Beatles - de är ju ikoner och har skapat tidlöst ljuva melodier. Men att tolka dessa godingar är ingen lätt match, särskilt inte för orutinerade scenspråkselever. Jag slumrade mig igenom Geir, Linda och Lill-Arnes nummer. Och till min besvikelse även genom den gotländska guden, Olles, framträdande.

Och så Jay. Jag rös, men högst ofrivilligt. Han har stabila stämband, men det är ju SO NOT min stil. Däremot är Laila på väg att halka av stolen varje gång denna rockbjörn tar ton. Jag har tidigare nämnt att jag tycker att juryn varit lite ensidiga, då det är så olämpligt uppenbart att de är sådana suckers for rock/metall och dödskallar. Självklart får de föredra precis vad de vill, men detta får inte genomsyra deras utlåtanden och bli avgörande för deras bedömning av idolerna. Förra veckan blev det hela lite för mycket, då kritiken de gav Olle innehöll ett helt fång ris adresserat Oskar Linnros - ehh?! Högst irrelevant i sammanhanget! Ikväll tycker jag dock att de var tillbaka i sina kompetenta och klädsamt sympatiska kostymer. Och jag gillar dem verkligen, alla tre, därför blir jag lite besviken när de inte alltid motsvarar mina förväntningar.

Jazz-Linnea, som kvällen till ära var klädd som en poppig 90-åring på påskkalas, är ett litet lyckopiller - så egen och cool! Och blott 16 år gamla Elin gjorde ett alltid lika säkert framträdande, sprängfylld av självförtroende, och iförd kroppsstrumpa(!) Hon kommer att bli någonting utöver det vanliga, denna lilla guldklimp.

Och så kom Daniel - vrålkarismatiske sockersöta brittpops-Daniel! Jag insåg just att han nog faktiskt, i Alice frånvaro, är min IDOL-favo för tillfället. Och kvällens tema var ju som hand-i-handske för honom.

Men icke desto mindre: IDOL utan Alice är som kärlek utan kramar.

Och - hemska tanke - jag tror jag har tröttnat en smula på IDOL-konceptet ... Inte en dag för tidigt, tycker hälften av er. Jag, å andra sidan, får lite lätt panik ;-)



Bild från tv4.se/idol




Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alice kommer göra betydligt bättre karrär utanför idol så det är bara bra att hon försvann ut. Linnea är guldklimpen utöver Jay.
Beatlestemat var ett rent sömnpiller...
Sen måste jag säga att jag är grymt avundsjuk på all god mat ni har ätit.. dom där grannarna kommer snart få oväntat besök av oss... vi vill osså ha god mat!
Men i helgen har vi haft finbesök.. och då blev det go mat här med. =)
Saknar er! p o k

y_. sa...

Gullis, vi fick vääldigt god mat förra helgen också hos två finingar ;-)