lördag 2 oktober 2010

Filmens förlovade land



Tur att man har filmens förlovade land att flanera i när man ligger hemma sjuk. Under veckan som var såg jag åtminstone en godbit ur den amerikanska filmfloran.

Pippa Lee's hemliga liv (en 4:a)
Oj, vad jag gillar den här filmen. Vackra Robin Wright (var tills alldeles nyligen gift med Sean Penn) gör en enastående rolltolkning som den vilsna och olyckliga Pippa Lee, som desperat försöker vara alla till lags. Den unga Pippa spelas av Blake Lively, som gjort sig ett namn i och med icke-serien Gossip Girl - en serie jag aldrig skulle se en minut av, och en tjej som jag utan omsvep placerat i Hollywoods-intetsägande-twentysomething-fack. Något onyanserat kan tyckas, men inte desto mindre sant. Men söta Blake imponerar på mig i den här filmen med ett starkt och trovärdigt skådespeleri. Hon ska bli intressant att följa i framtiden!

Filmen blir starkare ju längre berättelsen lider, ungefär som ett konstverk som tar form på målarduken.

Rekommenderas å det varmaste. En film i min stil, ska tilläggas för er som känner mig ;-)


The Blind Side (en svag 3:a)
Greppar inte tag i mig så som verklighetsskildringar brukar. Däremot är Sandra Bullock magnifik! Har aldrig sett henne i närheten av så här bra, nånsin.

Handlingens kärna är rik vit kvinna tar sig an svart pojke från slummen, med trasig bakgrund.

Väldigt amerikanskt. Den lilla sonen i den välkammade och tillrättalagda rikemansfamiljen, spelar bra men karaktären är way too much och är orealistiskt inflytelserik. Ja, jag hittar inget bättre ord.

See for yourself.




Share/Save/Bookmark

1 kommentar:

Fisso sa...

Pippa Lee var jättebra. Den andra har jag inte sett!