fredag 26 november 2010

Det börjar dra ihop sig ...

Idol Eftersnack står på i bakgrunden, och jag kämpar extra för att tangenterna ska överrösta intervjun med glinen dvs. fjortistjejerna som mistlursskriker, och ivrigt meddelar att Olle är favoriten.

- Han sjunger grymt. Och är jättesnygg, fniss fniss.

Och detta är så talande för hela Idolkonceptet. För att tala klarspråk: Om det inte vore för att Olle har ett så fördelaktigt yttre - för det har han - så skulle han ha åkt för två omgångar sen. För i ärlighetens namn så sjunger han lika risigt när han inte är bekväm i genren som han sjunger fantastiskt när han rör sig inom sina domäner. Som jag tidigare påpekat ska Olle sjunga Coldplay - det är huvudet på spiken. Ikväll gjorde han det, och inte vilken låt som helst, utan en av deras allra bästa, brottarhiten "Fix You". Han sjöng, åtminstone i början och slutet av låten. Jag väljer att bortse från mellanspelet då han mest sprang omkring som en lycklig furie, han sjöng liksom inte alls på kanske 30 sek. Konstigt nog sa inte juryn ett ord om det. Det kanske bara är jag. Men som sagt, vi bortser från det. Resten var ren magi! Så alltså, småtjejernas Olle vidare.

Minnah har haft halsont och svårt med rösten hela veckan, men kämpade tappert. Det är någonting med den tjejen. Hon har en scennärvaro som få, och är trovärdig i sina framträdanden. Kvällens omgång blev av förklarliga skäl inte hennes bästa. Men vad gjorde det - hon röstades vidare, på bekostnad av Linnea. De grät bägge två. Och senare i eftersnack säger Minnah:

- Jag gråter för att jag är glad, men framför allt för att jag är ledsen. Jag vill inte förlora Linnea.

En ung tjej har talat.

Självklart är Minnah ledsen för att behöva skiljas från sin bästa vän, men jag är rätt säker på att de flesta tårarna fälls av en annan anledning, nämligen att hon känner att hon tagit Linneas plats - den klassiska inte-ska-väl-jag-mentaliteten, som är alldeles för vanlig bland unga tjejer i dagens samhälle. Minnah hade antagligen förväntat sig att åka, dels pga. röstproblemen, men även för att hon själv anser sig svagast av de återstående deltagarna. Detta har jag inga som helst belägg för men jag tycker det lyser igenom.

Varför det blev Minnah och inte Linnea? Jo, därför att Minnah är folklig, har en stark röst och väljer välkända låtar. Jag tror det är så enkelt. Linnea är ett original, och appelerar till en snävare målgrupp.

Jay? Ja, han sitter cementerad i en av de dära stolarna som de som gått vidare intar. Han vinner.

Jag håller på Minnah. Nej, inte för att hon är tjej, utan för att hon har det där man inte riktigt kan sätta fingret på, samtidigt som hon är som du och jag, som folk är mest. Där har vi klon: Hon är the girl next door - någon folk kan identifiera sig med. Och "folk" har i detta fall all makt.
Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaru... den där Olle har jag inte så mycket övers för.. eller jo, han är helt grym när han sjunger i sin genre.. men det gör han inte hela tiden.
Jag tror tyvärr att han kan vinna, för vem lägger mest pengar på att smsá in sin favorit.. Jo, fjortisarna.
Linnea är unik och det är skönt att hon åkte ur, det kommer bli något större av henne.
Jay är som ni vet min favorit och Minnah är grym..

Nä, jag vet inte.. i år har vi ett gäng grymma idoler.
Nu måste jag sluta skriva så du inte får en längre kommentar än blogginlägg. =)

P o K
Ghettobruden

y_. sa...

MIn lilla ghettoälskling: Håller med: "Vilka vassa idoler vi har i år!"

Du förresten, TACK för lånet av madrassen!! Fick aldrig tillfälle att säga det.

Saknar er!!