onsdag 3 november 2010

Fram med ett unikum!

Jag har inte sagt ett knyst om förra fredagens IDOL. Mest för att jag hade lägenheten full av kärlek i och med att Markus och Fredrik gästade, och det var liksom betydligt mer intressant än årets idoler. Men också för att jag faktiskt, och det här känns i hjärtegropen, inte känner detsamma längre för Sveriges största musiktävling.

Sanningen att säga så är de som är kvar i årets uppställning väldigt duktiga och kompetenta sångerskor och sångare, men ungefär lika spännande som ett glas ljummet vatten. Tyvärr. Den enda som har lite (läs "mycket") originalitet i kroppen är Linnea. Hon är för härlig! Heja! Jag vet, Daniel var min favorit, men han hade den dåliga smaken att åka ut i fredags, vilket i och för sig var välförtjänt och fullständigt rättvist, för han var ... inte bra.

Det finns en till: Minnah. Jag tror att hon kan gå långt. Topp 3, tillsammans med Linnea och Jay. Om jag gillar honom? Not so much. Han är inte min kopp te. Nä, för den koppen är Laila Bagges. I fredags tyckte jag dock han var lite kult oförutsägbar som valde en boybandlåt(!) Sjukt otippat. Och han gjorde det faktiskt bra.

Läste något tragikomiskt i månadens QX:


QX, november 2010

Sorgligt men sant. Erik Grönwall hette han. Och han var (är?) duktig. En särdeles begåvad sångare med drag i pipan. Men vad hände efter finalsegern i Globen? Det blev tyst. Vad gör han nu? Jag råkar veta. Solokarriären blev en kort och publikgles historia. Nu är han sångare i bandet H.E.A.T, som deltog i förra årets Melodifestival med låten "1000 Miles". Var det verkligen vad Erik tänkt sig med sin IDOL-resa. Jag tror inte det.

Vet ni vad jag tror? Jag tror att Sverige är övermättat av duktiga och kompetenta artister som vet hur man rör och för sig på en scen. Idag krävs något mer. Ett unikum. Resten drunknar i den stora mainstreamgeggan.

Idag krävs en Linnea.


Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

Markus Gisslén sa...

Ja, jag instämmer att idol hamnade i skymundan av det fantastiska sällskapet! Kvalité!

Linnea är cool och vore en värdig vinnare...

Anonym sa...

Jag har väntat o väntat på ett blogginlägg om IDOL. Jag får faktiskt hålla med dig om det ljumma vattnet. Jag gillar då Jay, sörprajs! Men Linnea är den stora vinnaren, hon är unik och jag tror att hon gjort sig ett namn genom att bara delta i IDOL. Hejja Linneabruttan!

PoK //Ghettobruden