lördag 20 november 2010

Minnah knockar med sin stjärnglans!

Men hallå, personalen! Jag glömde ju nästan att rescensera IDOL. Hemska tanke.

Jay! Vilken kille. Ståpälsen har nätt och jämnt lagt sig efter hans monstertolkning av Madonnas "Like a prayer". Världsklass! En hänförd Laila Bagge i tårar, och en Anders Bagge som med salig blick utbrast: "Tack!"

Måste dock säga att Minnah berörde mig mest av alla med sin tolkning av "Always on my mind". Så jävla bra!

Ni som inte sett det här IDOL-avsnittet - gör det, för guds skull. Tv4 play, ni vet. Det kan vara det bästa avsnittet i IDOLs historia.

Årets man/kvinnskap är enligt många den bästa uppställningen någonsin. Ett år som skulle kunna mäta sig med 2010 är 2005, då Agnes Carlsson tog hem spelet. Det året föddes en naturbegåvning och entertainer av rang - Måns Zelmerlöw. OCH Ola Svensson, som med skrikande fans i släptåg erövrar den ena listettan efter den andra. Inom Sveriges gränser i och för sig, men ändå. Konstigt är att tvåan, Sebastian Karlsson från Morgongåva, inte visat så mycket framfötter som man då trodde. Jag älskade Sebastian. Han banade väg för Amanda Jenssen, tvåa 2008, och årets fantastiskt originella Linnea.

Tillbaka till igår, fredagen den 19 november: att Andreas Weise åkte var ingen större överraskning, än mindre negativ. Det var hög tid. Jag har, som jag tidigare skrivit, undrat vilka som röstat honom vidare gång efter gång. En gåta.

Nåja, fyra återstår: Linnea, Jay, Minnah och Olle. Fyra stjärnor. Det ska bli så kul att se slutstriden. Vem som helst kan vinna, och göra det rättvist, även om jag tror att Jay är den som slutligen står med segerns sötma på tungspetsen. Olle har en fullständigt fantastisk röst när han håller sig inom sin genre. Jay är alltid alldeles galet bra , med en röst som klarar allt! Linnea underbart originell, och Minnah - en blivande svenska-folket-favorit.

Det Minnah visade ikväll med sin nakna version av "Always on my mind" var ren magi! Hon vågar vara sårbar och naken - låta rösten tala, utan att instrumenten överröstar. Hon är ... mitt val till årets IDOL-seger!

Minnah%20Karlsson%20-%20Always%20on%20my%20mind


Share/Save/Bookmark

1 kommentar:

Anonym sa...

VARFÖR valde jag att dissa idol i år? saknar våra diskussioner! :(