lördag 13 november 2010

Rocktema - gäsp!

No more rock nu, tack! Erik Grönwall och Jay Smith i all ära, men det är ju så tradigt. Och det blir i ärlighetens namn lite enahanda att det uteslutande är rock som hyllas och får stående ovationer av juryn.

Jag gillar Jay, men inte för hans musikstil, även om hans röst är helt fantastisk, utan för att han är så mjuk, blygsam och ödmjuk. Juryn tycker att han ska jobba med det och bli lite hårdare i sitt uttryck. Jag håller inte med. Det är ju hans nallebjörnskarisma som gör honom så originell som rocker. Ta bort det och han blir precis som vilken trist rocksnubbe som helst. Hemska tanke! Rock är inte min påse över huvud taget, men att det är juryns, det går inte att ta miste på. Jag efterlyser lite mer nyanserad objektivitet. Jag vill dock poängtera att jag gillar Anders, Laila och Andreas. De är inga översittare, utan ödmjuka medmänniskor - sympatiska och fina!

Nu till fredagens omgång:
Jag har en fråga som hela tiden gör sig påmind: Vilka röstar på Andreas Weise? Osvensk självsäkerhet brukar inte gå hem i stugorna. Personligen tycker jag att det är lite befriande, även om Andreas inte är någon favorit hos mig.

Jag står fast vid att originalitet vinner i längden, så jag lägger min röst på Linnea. Minnah är också otroligt begåvad röstmässigt och går en intressant framtid till mötes.

Bäst ikväll var: U 2:s
"Bloody Sunday", duett med årets två finalister(?), Jay och Linnea.

Men det som framkallade mest gåshud hos mig var "Calleth You, Cometh I" (The Ark), framförd av Elin och Minnah.

Kvällens bottennapp: Olle med "In The Shadows" (The Rasmus). Jag älskar Olles röst - den är magisk - men han ska sjunga Coldplay, inte sånt här. Det var bud på sorti för hans del igår. Om rättvisan härskat hade det varit Olle som åkt.

Hur som helst, den här omgången av IDOL var långt ifrån den bästa. Av mig bemöttes rocktemats trista låtar med en trött fredagsgäspning.

Kom igen, när blir det Madonna-tema?


Share/Save/Bookmark

3 kommentarer:

Anonym sa...

Linnea var helt klart bäst. Vilken fart, fläkt och riv i rösten. Sen kom ju duetten med Jay och Linnea helt klart som en glad överraskning. Sen är Jay en favorit hos mig, liksom rock är mig varmt om hjärtat. Men jag måste hålla med om att det är Jays osäkerhet som gör att han är lite spännande. Coola Rockers har vi nog av.
Olle var en flopp. Andreas är bara ett stort frågetecken, vad gör han kvar i tävlingen?!
Fel person fick åka, ut med Andreas.

Puss
Ghettobruden

Fisso sa...

Mötte hela Idolsällskapet på Hotell Plaza i Karlstad.

y_. sa...

Fisso, sluta skryt! ;-)