söndag 7 november 2010

Så mycket bättre!

Jag är gråtmild. Omtumlad. Golvad.

TV4 har släppt fram sin bästa programidé någonsin! Ett gäng artister ur vitt skilda genrer bor tillsammans i en boning någonstans ute i ett vackert ingenstans, helt utelämnade åt varandra. Var och en av dem får en egen dag då de bestämmer aktiviteterna, och får sina alster tolkade av de andra. En fullblodsromantikers dröm. Så avskalat ärligt.

I denna första (men förhoppningsvis inte den sista) möts följande artister: Petter, Lillbabs, Lasse Berghagen, Plura, Petra Marklund (September), Tomas Di Leva och Christer Sandelin.

Mötet mellan Petter, den svenska hiphopens fanbärare, och legendarerna, Lillbabs och Berghagen, är rörande. I början trevande, likt ett nyförälskat par. Efter några möten, växande respekt och ömsesidig beundran.

En nyfödd bekantskap hittade jag själv också - i Petra Marklund, mer känd som September. Hon har för mig varit en strömlinjeformad och högst medioker eurodiscotjej. Ointressant. Men i "Så mycket bättre" kastar hon kommerskostymen och är sig själv - Petra. Hon visar verkligen vilken musikalitet hon besitter och hur begåvad hon i själva verket är. Och med sin sköra och stilistiskt precisa röst gör hon den ena genialiska tolkningen efter den andra. Bäst hittills är Tomas Di Levas "Vem ska jag tro på", tätt följd av Petters "Mikrofonkåt".

I veckans avsnitt var det Petters tur att lägga en dag vid sina fötter, och få sina låtar tolkade av de andra. Och vilken dag sen, och vilka tolkningar, och vilken Petter - never better!

Det är så bra, så bra, att man med ett leende kan bortse från den så obekvämt malplacerade Christer Sandelin. Han är som ett litet rop på hjälp bland stora röster och ekon från legendariska artistkarriärer. Men som sagt, det gör inget. Han liksom försvinner in under, bakom genierna. Petter tydliggjorde läget ganska bra inför Sandelins tolkning av hans "Vinden har vänt".

- Jag visste inte riktigt vad jag kunde förvänta mig. Jag var lite nervös.

Igår fick jag också på allvar upp ögonen för Petters låtskatt. Det finns några riktiga guldkorn bland hans alster, och tre av dem tolkades igår av Tomas Di Leva ("Min egen kärleksaffär"), September ("Mikrofonkåt") respektive Lasse Berghagen ("Längesen"). Favoriten är "Min egen kärleksaffär", låt vara att jag inte är något stort fan av Di Leva.

Di%20Leva%20%20-%20Min%20egen%20k%C3%A4rleksaff%C3%A4r


... Och här kommer min drömuppställning i nästa (snälla, låt det bli minst en till!!) omgång:

Lill Lindfors, Robyn, Ulf Lundell, Eva Dahlgren, Håkan Hellström, Maia Hirasawa, Anders Wendin (Moneybrother)

Vilken konstellation skulle du helst se i en andra omgång av "Så mycket bättre"?


Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

Mikaela de Ville sa...

Jag. Älskar. Petter.
BÄST!
Du måste lyssna på Goda dagars magi! Härlig Stockholmslåt som får åtminstone mig att bli lite nostalgisk!
Kram!

PS. Håller med om att det är en lysande programidé. Såg ett avsnitt då jag var hemma och tänkte först "vilken rip-off på Stjärnorna på slottet". Men icke. Något helt annat och något SÅ mycket bättre. Nu måste jag in på TV4 Play och se senaste!

Fisso sa...

Bästa programidén på länge och igår var bästa programet i serien!